17.1.2010

Zadanie 1

Rząd Donalda Tuska splagiatował projekt ustawy przygotowany przez gabinet Jarosława Kaczyńskiego - uważają posłowie PiS. I nie wykluczają, że będą się domagać w sądzie odszkodowania z racji naruszenia praw autorskich.

Zastanawiamy się nad podaniem rządu Tuska do sądu, bo to ewidentny plagiat - mówi poseł PiS Joachim Brudziński. Często zdarzało się, że politycy PO przywłaszczali sobie nasze pomysły, ale tym razem mamy do czynienia z przepisaniem projektu słowo w słowo - dodaje.
Źródło: WP.pl

Czy powyższe oskarżenie jest zgodne z przepisami prawa autorskiego?

Zadanie 2
W pewnym chińskim serwisie zakupowym pojawił się banner z wizerunkiem polskiego premiera Donalda Tuska (bez jego wiedzy). Czy jest to zgodne z przepisami prawa autorskiego?

tusk_sally_ornament_scrsht.jpg

Zadanie 3
Dwie osoby postanowiły stworzyć stronę zawierającą linki do plików MP3 znajdujących się na innych serwerach internetowych, prowadzonych przez osoby trzecie. Czy jest to zgodne z prawem autorskim?

Zadanie 4
Czy właściciel wyszukiwarki przeszukującej internetowe wydania gazet i udostępniającej linki do pełnych wersji artykułów prasowych (bez przechodzenia przez stronę główna serwisu wydawnictwa, które publikuje te artykuły) narusza prawa autorskie wydawcy?

Zadanie 5
Jeżeli twórca strony internetowej zastosuje ramki (frame), które spowodują, że w jego serwisie będą się wyświetlać cudze strony internetowe to czy jest to naruszenie prawa autorskiego?

Ciekawostka
Organizacja La Martiniere zrzeszająca ponad 400 wydawców książek pozwała we Francji spółkę Google, ponieważ jej zdaniem spółka łamie prawa autorskie udostępniając w serwisie Google Book Search fragmenty książek i żąda od niej odszkodowania wysokości 1 mln Euro. Natomiast najciekawsze są zastrzeżenia organizacji do sposobu prezentowania fragmentów na stronie serwisu. Graficznie przypominają one fragmenty kartek wyrwanych z książki, co, jak twierdzi rzeczniczka organizacji La Martiniere, „stawia ich prace blisko śmietnika”. Google powinno więc „okazać trochę szacunku dla książek”. Źródło: K. Kulecka: Ograniczenie praw autorskich w sieci, czyli gdzie się zaczyna a gdzie kończy dozwolony użytek?
Co Wy na to? :)